5.6. Transvennlig seksualitetsundervisning
Publisert: 16.04.2021
Forestillinger om seksualitet er ofte knyttet til normer for kjønn i samfunnet. Seksualitetsundervisning i skolen må speile et mangfold i både seksuelle orienteringer og måter folk har sex på. Undervisningen bør utfordre kjønnsstereotype forestillinger om hvordan jenter, gutter og andre kjønn har sex.
Normer for kjønn og seksualitet kommer ofte til uttrykk ved at man tar det for gitt at hvilket kjønn man er skal si noe om hvilket kjønn man liker, at gutter er mer seksuelt aktive enn jenter eller at alle jenter og ingen gutter liker å bli penetrert. Disse kjønna forestillingene om seksualiteten vår sier mer om normene i samfunnet enn om hvordan folk faktisk har sex. I virkeligheten finnes det et stort mangfold i både seksuelle orienteringer og måter folk har sex på.
En utfordring knytta til seksualitetsundervisninga er at kroppsdeler blir kjønna på en måte som kan utløse dysfori blant elever som er trans. For eksempel kan ei transjente se bilde av en penis under titler som “det mannlige kjønnsorganet”. Det kan vekke sterke dysforiske følelser for ei transjente å se genitaliene hennes bli omtalt som noe mannlig. En løsning kan være å snakke bare om genitalier, altså uten å si noe om kjønnet til personen de tilhører. Man kan for eksempel helt fint snakke om hvordan en vulva fungerer uten å si at alle med vulva er kvinner eller at det er noe kvinnelig ved å ha en vulva. For eksempel, i stedet for å si at noen jenter kan ha utfordringer med urinveisinfeksjoner etter penetrerende sex, kan man si at “dersom du har vulva kan du oppleve utfordringer med…” eller “urinrør i vulvaer er mer utsatt for urinveisinfeksjon”.
Tips: Et materiale som snakker inkluderende om kropper i praksis er Skeiv Ungdoms Skeiv Sexhåndbok.
I neste kapittel kan du lære mer om teoretiske perspektiver på kjønn og feminisme: Kapittel 6: Kjønnsteori
Foto: Rosemary Ketchum